måndag 9 april 2012

Scones

När mamma och pappa är på landet och jag min syster och hennes pojkvän tar hand om huset så står kylskåpet alltid tomt.. Inget morgonmål iallafall, jag tänkte att jag skulle överraska dem lite med ett gott morgonmål, det blir man ju alltid glad av. I min första kokbok som jag fick när jag fyllde 10 så fanns det ett scones recept som jag alltid brukade gräva fram då och då. Idag var detta recept perfekt för en ledig måndag.
När jag och mina syskon var små så brukade pappa alltid då och då baka scones på söndagar, det smakade idag just som de han brukade baka.
Detta recept är busenkelt och görs på några minuter, dessutom lyckas man alltid!

Du behöver:

6dl mjöl
2dl potatismjöl
1 1/2msk bapulver
1 1/2tsk salt
100g smör
3 1/2dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader och ta ut margarinet så att de hinner bli rumsvarm. Börja med att blanda alla torra ingredienser. När du har blandat torra ingredienserna så smular du ner det rumsvarma smöret. Nu lönar det sig för dig att tvätta händerna och knåda med händerna så att degen inte har några stora klumpar i sig. När degen är klumpfri är det bara att hälla i mjölken och röra med händerna så att det blir en stor fast klump. Degen skall inte fastna på händerna, ifall den gör det så tilsätter du lite mer vetemjöl. Sista steget är att dela degen i två , och forma den med händerna så som på bilden nedanför, sedan tar du en kniv och gör ett kryss och trycker några gånger med en gaffel i degen. Nu är det bara att sätta sconesen mitt i ugnen och vänta ca 10 min att de blir gyllenebruna.
Ät dem varma med sylt eller ost och njut!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar