torsdag 12 april 2012

Frozen cheesecake

Idag lagade jag en cheesecake till min systers 20 års dag! Det blev hennes favorit, frozen cheesecake, denna cheesecake behöver alltså inte åka in i ugnen utan det enda man måste göra är att hålla den i frysen i minst 5 timmar. Som sagt är min systers födelsedag på lördagen och cheesecaken får nu stå där och vila tills dess.  Frozen cheesecake smakar som glass men dubbelt godare! På söndagen får ni se hur den blev!

Du behöver:
4 ägg
1,5 dl strösocker
200 g philadelphia ost
4 dl vispgrädde
200 g digestive kex


1.Börja med att separera äggen så att du sätter vitorna i en skål och gulorna i en annan. Det är viktigt att inte gulan får komma med i vitorna.  När du är klar med det så skall du vispa gulorna med sockret mycket pösigt. Rör sedan ner philadelphian. 
2. Vispa grädden fluffigt och vänd ner försiktigt i smeten
3.Vispa vitorna till ett hårt skum och rör ner
4.Krossa sedan kexen i en mixer eller i en plastpåse, när kexen är fint smulade så sätter du hälften av dem på bottnet av en löskantbar form ( andra hälften skall på kakan när den är färdigt frusen)
5. Nu skall du bara hälla smeten i formen och sätta in den i frysen









2 kommentarer:

  1. aaaaah!!! ja sku just kommentera att du bara måste sätta in dethär receptet men här har vi ju det! säkert en av de godaste kakorna jag någonsin har ätit ska du veta 8) e den svår att tillreda? ja e nämligen ingen höjdare på att baka kakor........

    SvaraRadera
    Svar
    1. de e min favorit oxo! naminami men nää den e super enkel! du måst ba lära dej o separera gulorna o vitorna :) men de lär du dej nog på några fösök :)!

      Radera